کد مطلب:313745 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:188

قسم به حضرت عباس غلام کش
حجةالاسلام آقای حاج شیخ عبدالله معصومی بهبهانی از حوزه ی علمیه ی قم اظهار داشتند كه:

27. در شهر بهبهان و اطراف آن معروف و مشهور است كه وقتی قسم می خورند، می گویند قسم به حضرت عباس غلام كش! رمز این كه این گونه قسم می خورند از قراری است كه ذیلا نقل می شود:

در محله ی عقلائیها، كه یكی از محلات بهبهان می باشد، درویشی كه مدح ائمه ی اطهار علیهم السلام را می خواند پرده ای به دیوار زده بود كه تمثال مبارك حضرت



[ صفحه 589]



قمر بنی هاشم علیه السلام بر آن پرده نقش بسته بود. قسمتی از گوشه ی این پرده، جلوی مغازه ی شخصی به نام غلام را گرفته بوده است. صاحب مغازه، در حالی كه درویش به ذكر مدح و مصائب حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام مشغول بوده، از راه می رسد و به وی اعتراض می كند كه چرا جلوی مغازه ی او گرفته شده است؟ بعد هم میخ پرده را می كند و به دور می اندازد. درویش از این عمل وی ناراحت شده رو به طرف كربلا می كند و می گوید: یا ابوالفضل علیه السلام، مجازات این جسارت را از تو می خواهم. فورا غلام نام مزبور دست بر روی قلب خود گذاشته فریادش بلند می شود و در پی آن رنگش سیاه گشته و همانجا جان می دهد!

از آن تاریخ به بعد، قسم راست مردم بهبهان و عشایر منطقه و الوار به این گونه است كه برای مشكل كارشان به «حضرت عباس غلام كش» قسم می خورند و همه هم به این قسم احترام می گذارند، حتی بعضا دیده شده است كه خونها به وسیله ی این قسم بسته شده است. وقتی كه گفته می شود: «قسم به حضرت عباس غلام كش» دیگر كسی جرئت ندارد مقابل آن استقامت كند.